Anasayfa»Amatör Denizci Belgesi»KISA MESAFE TELSİZ OPERATÖRLÜĞÜ II

KISA MESAFE TELSİZ OPERATÖRLÜĞÜ II

Deniz araçlarında kullanılan VHF cihazlarının antenleri yaklaşık olarak 1 metre uzunluğundadır. Bu cihazlar, denizcilik dünyasında çeşitli işlevlere sahiptir ve aşağıdaki gibi önemli fonksiyonları yerine getirirler:

  1. On/Off (Açma-Kapama): Cihazın açılıp kapatılmasını kontrol eder.

  2. Rx/Tx (Alma Gönderme): Cihazın veri alımı ve gönderimini düzenler.

  3. Channel/Ch (Kanal Değiştirme): İletişim için kullanılan kanalı seçme işlemini gerçekleştirir.

  4. Squelch (Parazit Giderme): Parazitleri filtreleyerek daha net bir iletişim sağlar.

  5. Dimmer (Aydınlatma Ayarı): Cihazın ekran aydınlatmasını ayarlar.

  6. 1W / 25W (Çıkış Gücü Ayarı): Cihazın iletişim sırasındaki güç çıkışını ayarlar.

  7. Dual Watch (D/W): 16. kanalı ve diğer bir kanalı sırayla dinleme yeteneği sağlar.

  8. Simplex Kanallar (Tek Frekanslı Kanallar): Sadece bir frekansta iletişimi destekler.

  9. Duplex Kanallar (Çift Frekanslı Kanallar): İki farklı frekansta iletişimi sağlar.

VHF ruhsatı alan gemilere, Kıyı Emniyeti Genel Müdürlüğü tarafından harf ve rakamlardan oluşan özel bir çağrı işareti verilir. Bu çağrı işareti, iletişim sırasında geminin kimliğini belirlemek için kullanılır. Türk gemilerinin çağrı işaretleri genellikle “TA,” “TB,” “TC,” ve “YM” harfleri ile başlar.

Türk Sahil Radyo İstasyonları, kısaca “Türk Radyo” olarak adlandırılır ve denizcilere hizmet verir.

Çağrılar sırasında gemi adları veya çağrı işaretleri, fonetik alfabeye uygun bir şekilde belirtilir.

Tehlike, aciliyet ve emniyet çağrı mesajları önceliğe sahiptir ve bu tür çağrılar geldiğinde diğer tüm iletişim durur.

Gemi ile sahil istasyonu arasındaki haberleşmeyi sahil istasyonu kontrol ederken, iki gemi arasındaki haberleşmeyi çağrılan gemi kontrol eder.

VHF telsiz telefon haberleşmesinde manuel haberleşme yapılacaksa, önce 16. kanalda çağrı yapılır ve ardından iletişim Simplex kanallarında (tek frekanslı kanallar) devam eder. Gemi-kara haberleşmesinde ise Dublex kanallar (çift frekanslı kanallar) kullanılır.

Küresel Deniz Tehlike ve Emniyet Sistemi (GMDSS), denizdeki tehlike ve emniyet konularında uluslararası haberleşme kurallarını içeren bir sistemdir.

Tehlike durumunda “Distress” (Tehlike) kategorisi altında yapılan haberleşme, aciliyet ve acil durumları içerir.

GMDSS kapsamı dışındaki gemi tehlike haberleşmesi (distress), kanal 16’dan manuel olarak yapılırken, GMDSS kapsamında yapılanları VHF DSC cihazı kullanarak kanal 70’ten otomatik olarak iletilir.

Tehlike haberleşmesi sırasında “Mayday” çağrısı yapılır ve geminin adı ve çağrı işareti belirtilir.

Acelelik haberleşmesi (urgency traffic), tehlike durumu olmasa da önemli durumlarda başlatılır. Bu çağrı “Panpan” ile başlar.

Seyir emniyeti ile ilgili mesajlar ve meteorolojik uyarılar için “Security” ifadesi kullanılır.

Tehlike durumunda alarm düğmesine basılması veya cihazın denize bırakılması durumunda, EPIRB (Emergency Position Indicating Radio Beacon – Acil Durumlarda Mevki Gösteren Telsiz Vericisi) kullanılır.

Tehlikede olan bir geminin veya can salının mevkiini bulmak için SART (Search and Rescue Transponder – Arama ve Kurtarma Radar Vericisi) kullanılır.

Deniz Emniyet Bilgileri (Maritime Safety Information-MSI) NAVTEX (Navigational Telex) sistemi ile yayınlanır ve gemilere önemli bilgileri iletmek için kullanılır.

NAVTEX mesajlarının alınması için gemilerde NAVTEX alıcı donanımı bulunmalıdır.

NAVTEX yayınlarında Türkçe yayınlarda 490 kHz, İngilizce yayınlarda 518 kHz frekansı kullanılır.

Sürekli olarak A1 deniz bölgesinde çalışan gemilerde en az bir adet NAVTEX cihazı bulundurulmalıdır.

Gemilerin sınıflandırılması, sefer yaptıkları bölgeye göre yapılır ve A1 deniz alanında VHF kullanılır.

Dijital Seçici Çağrı (DSC), GMDSS kapsamında kullanılan bir dijital çağrı teknolojisidir ve KANAL 70 ilk irtibat kanalıdır.

DSC cihazları, kullanıcıların çağrı mesajlarını otomatik olarak oluşturmalarına olanak tanır.

Gemi tanıma numarası MMSI (Maritime Mobile Selective Identity) olarak adlandırılır ve Türk gemilerinin MMSI numaraları genellikle “271” ile başlar.

Tehlike durumlarında alarm düğmesine basıldığında veya denize bırakıldığında, EPIRB (Acil Durumlarda Mevki Gösteren Telsiz Vericisi) cihazı, geminin kimlik bilgilerini ve mevki bilgilerini otomatik olarak yayınlar.

Tehlike durumu ile ilgili mesajlar DSC ve uydu sistemleri ile otomatik olarak gönderilir.

Tehlike mesajları, “Mayday Relay” (MAYDAY RELAY) ifadesi kullanılarak diğer istasyonlara iletilir.

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Ana Arama Kurtarma Koordinasyon Merkezi (AAKKM), arama kurtarma organizasyonunun başında yer alır.

Bu bilgiler, denizcilikte iletişim ve emniyetin sağlanması için hayati öneme sahiptir ve VHF telsiz operatörleri tarafından bilinmelidir.