Anasayfa»Amatör Denizci Belgesi»DENİZCİ BELGESİ (EHLİYETİ) EĞİTİMİ 2023 TEKNE VE KISIMLARI

DENİZCİ BELGESİ (EHLİYETİ) EĞİTİMİ 2023 TEKNE VE KISIMLARI

Tekneler, denizcilik dünyasında çok çeşitli tiplere ve şekillere sahip olabilirler, ancak birçok temel kısım ve bölüm ismi ortak olarak kullanılır. İşte her tekne kullanıcısının bilmesi gereken bazı önemli tanımlar:

  1. Küpeşte: Vardevela veya puntellerin en üst kısmına tekne boyunca yerleştirilen ahşap veya profil levhadır.

  2. Kemere: Güvertenin döşenmesi için postaların uçlarını birleştiren omurga dikine yerleştirilen tekne parçalarıdır.

  3. Posta: Kaplama tahtalarının yerleştirildiği omurgaya dik ahşap veya metal yapıdır.

  4. Omurga: Teknenin başından kıçına uzanan ve diğer tüm yapıların üzerine inşa edildiği temel parçadır.

  5. Sintine: Atık su ve yağların biriktiği teknenin taban kısmıdır.

  6. Dümen Yelpazesi: Dümen yeleğine bağlı olarak hareket eden ve tekneye yön veren su altında bulunan plakadır.

  7. Yeke: Dümen başına takılan ve dümenin istenilen tarafa yönlendirilmesini sağlayan demir veya ahşap kol.

  8. Köprüüstü: Teknenin yönlendirildiği, iletişim ve seyir cihazlarının bulunduğu kontrol noktasıdır.

  9. Güverte: Kemerelerin üzerine döşenen baştan sona uzanan platformdur.

  10. Borda: Teknenin su kesiminden yukarıda kalan dış tarafıdır.

  11. Puntel: Güverte kenarlarında korkuluk görevi gören dikey parçalardır.

  12. Vardavela: Punteller üzerine yatay olarak yerleştirilen elemanlardır.

  13. Demir: Teknenin denizde istenilen yerde durabilmesi için başından denize atılan ve deniz tabanında tutunabilen metal bir ağırdır. Genellikle zincir veya halatla bağlanır.

  14. Irgat: Demiri suya verme veya alma, halatları sarma, tekneyi yanaştırma veya karaya çekme işlemlerinde kullanılan mekanik bir donanımdır. Hidrolik, elektrikli veya insan gücüyle çalışabilir.

  15. Fribord: Teknenin su yüzeyinden ana güverte üst çizgisine kadar olan yüksekliğidir.

  16. Draft (Su Çekimi): Teknenin su altındaki derinliğidir.

  17. Pervane: Teknenin makinesi tarafından döndürülen ve tekneyi ileri veya geri yönde ilerleten kanatlardır.

  18. Karina: Teknenin su altındaki kısmını ifade eder.

  19. Koçboynuzu: Bir halatın bağlanabilmesi için kullanılan metal parçadır.

  20. Parampet: Denizin güverteye çıkmasını engellemek için güverte kenarlarına yükseltilen yapıdır.

HALATLAR ve BAĞLAR

Halatlar, teknelerin limana yanaşma, demirleme ve güvende tutulmasında önemli bir rol oynar. İşte bazı halat türleri ve bağlama yöntemleri:

Halatlar:

  1. Palamar Halatı: Limana yanaşma veya limandan ayrılma sırasında kullanılan halattır.

  2. Can Halatı: Acil durumlarda denizde sürüklenmeyi önlemek için kullanılan halattır.

  3. Iskota Halatı: Yelkenleri ayarlamak veya kontrol etmek için kullanılan halattır.

Bağlar:

  1. Camadan Bağı: Yelken alanını küçültmek veya bir halatın iki ucunu birbirine bağlamak için kullanılır.

  2. Kasa (İzbarço) Bağı: Rıhtıma veya demire bağlanan halatların tutturulması için kullanılır.

  3. Volta Etmek: Bir halatın teknede bulunan bir koçboynuzuna nasıl sarılacağını gösteren bir bağlama tekniğidir.

  4. Kropi Bağı: Halatın makara gibi yerlerden çıkmasını engellemek için kullanılır.

  5. Sancak Bağı: Sancak ucundaki küçük kasayı bir halatın ucuna bağlamak için kullanılır.

  6. El İncesi: Uzak mesafelerden sahile halat taşımak için kullanılan ince bir halattır.

  7. Adi Piyan: Kesilen halat uçlarının dağılmaması için yapılan bir bağlama tekniğidir.

Bu bilgiler, tekne kullanıcılarının güvenli seyir ve liman manevraları için temel bilgileri anlamalarına yardımcı olur.